کلاس اخلاق در قاب خلاصه، نویسنده: قرآن آموز صغری قائدی از قرآنکده حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها، موضوع: (خشوع، سرچشمه‌ی حفظ ظاهر و باطن از انحراف درنماز است.)

                 🌷بنام خداوند تبارک وتعالی 🌷
(خشوع، سرچشمه‌ی حفظ ظاهر و باطن از انحراف درنماز است.)
🌴اگر انسان خاشع شود حتما ظاهر او نیز خاشع می‌شود، چراکه ظاهردر سیطره‌ی باطن است وباطن نیز فرمانده .
هرچه اودستوردهدظاهر مطاع اوست. 🌴

💫روزی پیامبراکرم(ص)داشتنداز مسجد عبور می‌کردند، مسلمانی رادیدند در حالی که حمدوسوره رامی خواند باریشش بازی می‌کند، آقا رسول الله فرمودند: بدانیدکه اگر این مرد قلبش خاشع بود حتما اعضاوجوارحش نیز خاشع بودند.💫مانندبعضی ازماکه درحال نماز خواندن باچادر ،لباس،انگشتر ودیگر اعضاوجوارح بازی می کنیم .
😔این نشان دهنده‌ی این است که قلبمان خشوع کامل راندارد،تااعضا وجوارح مانیز این خشوع راپیدا کند .🍂
🍃مثال جالبی است که(رعیت محکوم راه وروش سلطان است ،پس سلطان وفرمانده باطن است .🍃وآیه ایی هست که می‌گوید خدایا رائی ورعیت راباهم اصلاح کن ،اگر این دو باهم اصلاح شوندامر هم اصلاح می شود .
پس چگونه کسی که خداوند رامیشناسد طبعش ابتدای توجه به خداوند را ندارد، این مکان ندارد .
✨اگر کسی آیه ۲۱۹سوره مبارکه شعری را خوب درک کند ،حتما در مقابل پروردگار عالم باخضوع وخشوع خواهد ایستاد .✨
☘️مختصری از فصل ۱۵ فصل رکوع=سزاوار است که هنگام رکوع درباره‌ی کبریاوعظمت خداوند رو در نظر بگیریم ☘️
🔥درحالی که از عذاب خداوند به خدا پناه می بریم ،به روش پیامبر اسلام (ص)دست هارا تا بنا گوش بالا برده والله اکبر می گوییم بعدا به رکوع می رویم .
⭐رکوع خود نشان دهنده ی تواضع وافتادگی است،باید در رکوع سعی کرد که قلبت بشکند وتا اینکه خضوع وخشوع مضاعفی را بدست آوری ؛طوری که پروردگار را بزرگ وعظیم بداری وخود را حقیر وپست ⭐هنگامی که اینگونه خضوع وخشوع پیدا کردی حالا ذکررکوع را تکرار کن⭐
💫سبحان ربی العظیم وبحمده :پس می گوییم پاک ومنزه است پروردگار من از هر چیزی که حمد وستایش مخصوص اوست .ودر این زمان هم اورا تنزیهش میکنیم وهم به عظمتش شهادت می‌دهیم 💫

 

منبع: قرآنکده نور موعود (عج)

اخبار